~ Imre Dietz



Kwartiertje over? Start met metta.

Nog een mooi voorbeeld van hedonistische adaptatie (zie vorige blog):

Barbara Fredrickson is psycholoog en emotie-wetenschapper. Ze wilde een groep mensen die meer positieve emoties ervoer, vergelijken met een groep die dat niet deed (zie haar boek Liefde 2.0, de kracht van positieve verbondenheid, 2013) De grote vraag was: hoe ‘geef’ je een groep mensen positieve emoties? Aanvankelijk bood ze muziek, filmfragmenten, cartoons en snoep aan. Maar deze methoden voldeden niet op de lange termijn: als ze te vaak werden herhaald, verloren ze hun werking. We passen ons namelijk aan; zelfs de krachtigste emotie-opwekkende prikkel verdwijnt naar de achtergrond als we er te vaak aan worden blootgesteld (hedonistische adaptatie).

Toen Barbara de metta-meditatie ontdekte, in het Engels ‘loving kindness’, was ze zo geraakt dat ze hiermee ging experimenteren. Inderdaad bleek deze (boeddhistische) meditatie wel een blijvende positieve uitwerking te hebben. De groep die metta leerde, ervoer op lange termijn meer liefde, betrokkenheid, rust, plezier, een betere gezondheid en vooral positieve emoties in het contact met anderen, in vergelijking met de groep die deze meditatie niet leerde.

Op internet is veel te vinden over metta. In het kort komt het neer op je aandacht richten op de volgende intentie:

  1. de wens dat je je veilig voelt, in vrede, gezond, zorgeloos, dat je aankan wat op je pad komt;
  2. dit kun je uitbreiden naar iemand die je dierbaar is;
  3. naar een neutraal persoon;
  4. naar iemand met wie je wat hebt uit te zoeken;
  5. allen bij elkaar: jezelf, een vriend/vriendin, een neutraal persoon, een ‘vijand’

Als je afgeleid wordt door bijvoorbeeld gedachten of geluiden breng je je aandacht vriendelijk, zonder oordeel, terug.

Zie ook: http://www.imredietz.nl/meditatie en http://www.imredietz.nl/zin-in-geluk

Be Sociable, Share!
0 comments
Submit comment